Δευτέρα 7 Απριλίου 2008

Χαιρετώ σας και καλή αρχή. 'Ετσι για να δώσω και το στίγμα μου ξεκινώ με κάποια σκέψη μου επάνω σε ένα θέμα που καίει όλους μας. Καθόλου παράλογες σκέφτομαι οι παράτυπες και παράνομες αντιδράσεις των εν Ελλάδι δραστηριοποιούμενων μεταναστών. Καθόλου παράλογες αν συνυπολογίσουμε τα χρόνια καταπίεσης και ανέχειας που φορτώνουν τις ψυχές τους. Αυτοί "οι βάρβαροι" που είναι καταδικασμένοι να εργάζονται πολλές φορές σε συνθήκες δουλείας, πόσο εύκολα θα μπορούσαν να ενσωματωθούν στην ελληνική κοινωνία αν αντί για φόβο και απαξίωση, τους δείχναμε καλοσύνη. Αν ήξεραν πως το χέρι που τους χαϊδεύει είναι ένα φιλικό και σίγουρο χέρι. Και μοιραία σκέφτομαι πως πολλοί λαοί που εξαφανίστηκαν και καταστράφηκαν, χάθηκαν από έλλειψη γενναιοδωρίας. Ακόμα κι η Σπάρτη ίσως είχε επιζήσει περισσότερο αν αγκάλιαζε τους είλωτές της και τους έκανε να ενδιαφερθούν περισσότεροι γι΄ αυτήν. Δεν θα ήθελα να είμαι μάρτυρας της στιγμής που οι αδικημένοι στο εσωτερικό μιας χώρας και οι φοβισμένοι γείτονες ορμήξουν πάνω σε αφεντικά που ζητούν σεβασμό και υπηρεσίες αλλά δεν προσφέρουν παρά τα ελάχιστα, κι αυτά για μια αναξιοπρεπη διαβίωση. Συμπεραίνω: O Πακιστανός με τα cd, ο Πολωνός με τις μπογιές του, ο Αβγανός κι ο Ιρακινός με τα μπιχλιμπίδια τους, ο Ρουμάνος, ο Αλβανός, ο Λιθουανός, ο Ουκρανός, ο Σκοπιανός και τόσοι άλλοι,πρέπει να πειστούν και να αρχίσουν να νοιάζονται για την ευημερία και την διάρκεια της χώρας που τους φιλοξενεί. Και βέβαια η φρικιαστική πραγματικότητα που οδηγεί έναν άνθρωπο στην εκμετάλλευση του από κάποιον άλλον, πρέπει να καλυφθεί επιτέλους από μια προσεκτική και συγχρόνως σκληρή νομοθετική ρύθμιση. Περισσότερα για το θέμα από μένα στο μέλλον, με αναλυτικότερα παραδείγματα και προτάσεις.

1 σχόλιο:

Eutuxia Papalouka είπε...

Η σημερινή κοινωνική πραγματικότητα κάθε άλλο παρά ως ιδανική χαρακτηρίζεται. Ολόκληρος σχεδόν ο κοινωνικός ιστός χαρακτηρίζεται από προβληματικές σχέσεις. Ένα από τα πλέον εμφανή κοινωνικά προβλήματα είναι αυτό των συνεχώς αυξανόμενων εκδηλώσεων ελλείψεως αλληλοσεβασμού.
Ως σχολιασμό ,λοιπόν, στο ανωτέρω κείμενο, θα αναγάγω το φαινόμενο του ρατσισμού που πλήττει την κοινωνία της οποίας αποτελούμε μέλη και θα το εντάξω στην ευρεία αυτή ομάδα κοινωνικών φαινομένων-εκδηλώσεων-προβλημάτων που σχετίζονται με την έλλειψη αλληλοσεβασμού.
Η κατάσταση χαρακτηρίζεται ως γενική και κατά κάποιο τρόπο ενδημική. Κατά μερικούς αποδεικνύει περίτρανα πως στις μέρες μας το επικρατές μοντέλο είναι αυτό του αντικοινωνικού ανθρώπου.Το φαινόμενο, του οποίου υποκείμενο και αντικείμενο είναι αυτός ο τύπος ανθρώπου,εμφανίζεται σε διάφορους τομείς και περιστάσεις της καθημερινής ζωής, όπως στην κυκλοφορία των οχημάτων και των πεζών, στην ηχορύπανση και σε κάθε μορφής ρύπανση, στις απλές καθημερινές σχέσεις, με τη μορφή ρατσισμού, κ.λπ.
Εκδηλώσεις που φανερώνουν έλλειψη σεβασμού των δικαιωμάτων και γενικά της υπόστασης του "άλλου" είναι πανάρχαιες και σχεδόν σύμφυτες με την έννοια του "κοινωνείν". Σε παλαιότερους όμως κοινωνικούς σχηματισμούς δεν εμφανίζονται συχνά με ιδιαιτέρως ενοχλητικό πρόσωπο. Υπάρχει αρκετός χώρος για όλους, οι δραστηριότητες των ανθρώπων εναρμονίζονται χρονικά και τοπικά μεταξύ τους και γενικώς οι άνθρωποι είναι περισσότερο ανεκτικοί και συμβιβαστικοί. Βεβαίως εμφανίζονται και εξαιρέσεις όπως σαφέστατα οι πηγές μαρτυρούν. Τα πράγματα στις μέρες μας είναι αρκετά διαφορετικά. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής, οι εξουθενωτικοί ρυθμοί, το αγχωτικό κυνήγι του κέρδους και της επιτυχίας, οι διαλυτικές τάσεις και το πνεύμα αδιαφορίας για τη συνοχή του κοινωνικού ιστού επιδεινώνουν τραγικά την κατάσταση. Σ'αυτό το "εύφορο" έδαφος προστίθεται και το "λίπασμα" του χαμηλού επιπέδου ενστερνισμού υψηλών αξιών. Δεν πρέπει να θεωρηθεί τέλος και η πολιτεία άμοιρη ευθυνών, εφ'όσον αδιαφορεί προκλητικά και δεν προνοεί προς την κατεύθυνση ανατροπής της κατάστασης με μέτρα και γενικώτερη δράση.
Το φαινόμενο είναι σχεδόν καθολικό, κοινή μοίρα υπαίθρου και πόλης. Στις δεύτερες βέβαια το φαινόμενο παρουσιάζεται εντονώτερο. Στις πόλεις κατοικεί πλέον ένας νέος τύπος ανθρώπου, πολυάσχολος και διαρκώς σε δράση, διψασμένος για διάκριση και επιτυχία, χωρίς αρχές ή τουλάχιστον με χαλαρή συνείδηση, που ενοχλεί αδιάκοπα και ενοχλείται από τους άλλους σε βαθμό πορώσεως και εθισμού.Στις πόλεις με τη σημερινή κοινωνική, εργασιακή, πολεοδομική, οικονομική, κ.λπ. διάρθρωση ίσως είναι δύσκολο να υπάρξει διαφορετική κατάσταση. Πάντως γενικευμένη είναι η δυσφορία και επιζητούνται λύσεις.
Πρώτο κατά τη γνώμη μου σημαντικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση είναι να ενστερνισθεί μέσω της παιδείας ο καθένας μας την αρχή του αλληλοσεβασμού. Αυτός πρέπει να πηγάζει από ένα γενικευμένο αίσθημα κοινωνικής υπευθυνότητας, από μια ανεπτυγμένη αίσθηση του κοινού συμφέροντος, από την αναγνώριση της αξίας της αρχής ότι η ατομική ευημερία και ευτυχία επιτυγχάνονται μέσα σ' ένα γενικό πλαίσιο ευημερίας και ευτυχίας.
Όλα τα ανωτέρω θα φάνταζαν αρκετά ρομαντικά και ουτοπικά, αν δεν συμβάδιζαν με το ενεργό ενδιαφέρον της πολιτείας πάνω στο θέμα μας. Αυτή πρέπει να ενεργήσει για την προστασία των δικαιωμάτων και της αξιοπρέπειας των πολιτών, την πιστή εφαρμογή των νόμων, την επιβράβευση της σωστής συμπεριφοράς, τη σύλληψη και την εφαρμογή κατάλληλου "πλαισίου" σ'όλα τα επίπεδα. Η δράση της πολιτείας βεβαίως πρέπει να στηριχτεί πάνω στη βαθύτερη μελέτη του φαινομένου από ειδικούς σ'όλες τις πτυχές του, που θα παράσχουν τη συνδρομή τους σε κάθε ενδιαφερόμενο.
Τα προβλήματα των σημερινών κοινωνιών,ως γνωστόν, είναι ποικίλα και τεράστια. Μερικά μάλιστα παρουσιάζουν οξυμένη μορφή και επειγόντως αναζητούνται λύσεις. Ένα από αυτά είναι η έλλειψη αλληλοσεβασμού, όπως σε γενικές γραμμές έχει περιγραφεί παραπάνω, εκ της οποίας προκύπτει και ο ρατσισμός (έλλειψη σεβασμού στη διαφορετικότητα). Το πρόβλημα αυτό έχει θεμελιώδη σημασία, αφού σχετίζεται με την ανάγκη ανατροπής μιας κατεστημένης πλέον αντικοινωνικής και προβληματικής στάσης ζωής.